Wydarzenia - LABORATORIUM KREATYWNEGO DZIAŁANIA III - Fabryka Sztuki w Łodzi

Przejdź do: FaceBook
Przejdź do: Youtube
Przejdź do: Instagram
Przejdź do: Wersja kontrastowa

Wyszukiwarka

Powiększ tekst
Zmniejsz tekst
Drukuj

Menu główne


LABORATORIUM KREATYWNEGO DZIAŁANIA III

15/05/2021 - 12/12/2021
rezerwacja
Teatr CHOREA zaprasza do udziału w III edycji edukacyjnego projektu "Laboratorium Kreatywnego Działania". LKD III to cykl 13 interdyscyplinarnych warsztatów i szkoleń z zakresu teatru oraz tematów z nim związanych, prowadzonych przez najlepszych specjalistów.

Teatr CHOREA zaprasza nauczycieli, pedagogów teatralnych, instruktorów, edukatorów, animatorów kultury, młodzież i seniorów oraz osoby niezależne działające w kulturze do udziału w trzeciej edycji edukacyjnego projektu "Laboratorium Kreatywnego Działania" - trwającego od maja do listopada 2021.

LKD III to cykl 13 interdyscyplinarnych warsztatów i szkoleń z zakresu teatru oraz tematów z nim związanych, takich jak: reżyseria światła i dźwięku, praca nad scenografią, kostiumami, muzyką, słowem i dramaturgią spektaklu, zajęcia ruchowo-teatralne, rola pedagoga teatralnego i animatora, elementy produkcji wydarzeń kulturalnych, animacja społeczna, zasady wolontariatu.

Projekt skierowany jest do szkół, kadry ośrodków kultury, bibliotek publicznych, muzeów, galerii, firm oraz instytucji prowadzących działalność edukacyjną i artystyczną, członków organizacji pozarządowych i kulturalnych, absolwentów kierunków artystycznych i humanistycznych, a także osób niezależnie działających w kulturze.

Zadaniem naszego projektu jest udzielanie wsparcia oraz dawanie nowych narzędzi do pracy z różnymi grupami, w szczególności poprzez działania przeciwdziałające zjawisku wypalenia zawodowego, tworzenie sytuacji wykraczających poza mury szkoły i instytucji, dających świeżość i wolność w działaniu, wspieranie rozwoju zawodowego oraz promowanie kreatywnego myślenia w pracy.

Obejrzyj klip promujący projekt LKD III - film: Potato Films

Projekt Laboratorium Kreatywnego Działania III realizowany jest w dwóch modułach:
- cyklu 13 szkoleń i warsztatów specjalistycznych i mistrzowskich;
- cotygodniowych spotkań warsztatowych z młodzieżą i seniorami.


MODUŁ PIERWSZY:

Moduł pierwszy składa się z cyklu 13 szkoleń i warsztatów specjalistycznych i mistrzowskich. Działania te mają służyć zwiększeniu kompetencji i praktyk zawodowych wśród osób pracujących z różnymi grupami. Całość modułu to powiązane ze sobą spotkania tematyczne. W skład tego modułu wchodzą zajęcia prowadzone przez specjalistów z danej dziedziny.


PROGRAM SZKOLEŃ I WARSZTATÓW SPECJALISTYCZNYCH:

1. Szkolenie "Produkcja i promocja wydarzeń kulturalnych"

data: 15-16 maja 2021 (sobota-niedziela)
godzina: 10:00-14:00
czas trwania 8 godzin
miejsce: szkolenie online - przez komunikator internetowy dla zamkniętej grupy uczestników
prowadzenie: Anna Maszewska

Tematem szkolenia będą między innymi poszczególne etapy produkcji wydarzenia, organizacja pracy zespołu i zarządzanie wydarzeniami, stworzenie harmonogramu pracy, budowanie budżetów i kosztorysów, umiejętność finansowania projektów w sektorze kultury oraz techniki promocji. Uczestnicy zapoznają się również z tym, jak skutecznie dbać o ewaluację projektu oraz jak go prawidłowo rozliczyć. Podczas pierwszej części spotkania, uczestnicy dowiedzą się jak skutecznie zaplanować produkcję wydarzenia kulturalnego czy edukacyjnego, by w trakcie jego realizacji nic ich nie zaskoczyło.
Druga część szkolenia, składać się będzie z zadań praktycznych. Uczestnicy sami stworzą wydarzenia kulturalne, które opiszą, wyznaczą odpowiednie cele i rezultaty, zaprojektują działania promocyjne, stworzą harmonogram i zbudżetują imprezę. Grupa przeanalizuje również poszczególne projekty, wskazując najbardziej newralgiczne elementy konstruowania wniosków i tworzenia wydarzeń kulturalnych.

Anna Maszewska - producentka teatralna i filmowa, koordynator wydarzeń kulturalnych, aktorka. Absolwentka kulturoznawstwa ze specjalizacją filmoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim oraz Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w PWSFTviT w Łodzi. Główny koordynator Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy (edycja 2018, 2019, 2020, 2021). W roku 2019 zarządzała projektem wydawniczym jubileuszowego katalogu Teatru CHOREA "To, co w nas ciemne ulega prześwietleniu. Pierwsze 15 lat Teatru CHOREA". Koordynator wydarzeń artystycznych w Łodzi i Poznaniu oraz wydarzeń rozrywkowych o dużym potencjale komercyjnym. Od 2015 zajmuje się produkcją wydarzeń kulturalnych oraz edukacją filmową i teatralną. W 2015 koordynator wolontariuszy podczas festiwalu 20. Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia oraz lider i aktor grupy TAKE OVER (edycja polska), działającej w Teatrze CHOREA. W 2016 koordynator Mobilnego Kina Skody realizowanego w ramach Transatlantyk Festival. W latach 2016-2017 koordynator produkcji w agencji artystyczno-eventowej Ferment Kolektiv, realizując m.in. projekty: „Animator On Tour”, „Filmowe Lato z Orange” oraz wydarzenia towarzyszące podczas 43. Forum wokół Kina. W 2017 koordynator produkcji 22. Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia.


2. Szkolenie "Wolontariat w kulturze"

data: 29 maja 2021 (sobota)
godzina: 10:00-14:00
czas trwania: 4 godziny
miejsce: sala A_227 w Art_Inkubatorze w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Anna Raczkowska

Wolontariusze to ogromne wsparcie w realizacji projektów, jednak wykorzystanie ich potencjału wymaga dobrej organizacji i współpracy. Szkolenie z podstaw funkcjonowania i rekrutacji wolontariatu, opracowane przez Annę Raczkowską, pomoże zrozumieć aspekty formalne i praktyczne prowadzenia wolontariatu.
Szkolenie podzielone będzie na dwa bloki tematyczne. W pierwszym z nich zostaną omówione aspekty organizacyjne i prawne wolontariatu, podstawy zarządzania pracą grup wolontariackich, a także narzędzia ułatwiające komunikację z wolontariuszami. W drugim bloku, podjęty zostanie temat promocji idei wolontariatu, obiegu informacji oraz odpowiedniej rekrutacji kandydatów i narzędzi motywacji w pracy z wolontariuszami.

Anna Raczkowska - trenerka, artystka, popularyzatorka dziedzictwa kulturowego, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Rzeźby i Działań Interaktywnych. Od ponad 10 lat koordynuje projekty edukacyjne i artystyczne. Ma wieloletnie doświadczenie w rekrutacji, promocji i koordynacji pracy grup wolontariackich przy największych wydarzeniach kulturalnych w Łodzi, np. Łódź Design Festival (150 osób w 8 działach wolontariackich). Jest certyfikowaną trenerką - poziom 5. w ramach EQF, prowadzi szkolenia w zakresie m.in.: umiejętności miękkich, komunikacji w zespołach projektowych oraz doskonalenia kompetencji kierowniczych. Założycielka i prezeska Stowarzyszenia WICI promującego rzemiosło i kulturę dawną. Od 2017 roku prowadzi warsztaty rzemiosła dla ośrodków edukacji historycznej w Polsce i za granicą (Norwegia, Szwecja). W 2020 roku otrzymała Stypendium Prezydent Miasta Łodzi dla osób zajmujących się twórczością artystyczną oraz upowszechnianiem i animacją kultury. Otrzymała również stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację projektu “Polskie druki ludowe. Drzeworyt dawniej i dziś” w którym odtworzyła dawną metodę wydruku klockami drzeworytniczymi. Prowadzi HAP HAP Studio, w którym promuje nowoczesne metody edukacji oparte o sensorykę. W ramach miejskiego programu “Zdrowa Kultura” zrealizowała projekt “Kultura i natura na wyciągnięcie ręki”, powstały filmy dokumentujące spacery sensoryczne prezentujące łódzkie parki i ich rzeźby. W ostatnim wydawnictwie Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie „MOCAK Forum” ukazał się jej tekst “Sztuka na wyciągnięcie ręki? Zmysł dotyku z perspektywy artysty, odbiorcy, instytucji”.


3. Warsztaty "Scenografia w teatrze"

data: 5-6 czerwca 2021 (sobota-niedziela)
godzina: 10:00-14:00
czas trwania: 8 godzin
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Jola Królicka, Magdalena Milewska

Warsztat składać się będzie z dwóch modułów: teoretycznego i praktycznego.
Część teoretyczna ma na celu zapoznanie uczestników z obszarem plastyki teatralnej jako dziedziną zainteresowań teatrologicznych, prezentację głównych kierunków rozwoju scenografii polskiej i światowej oraz przegląd historycznych przemian jakim podlegała wizualna strona spektakli teatralnych.
Część praktyczna będzie polegała na wykreowaniu przez uczestników wstępnych pomysłów scenograficznych, szukaniu inspiracji, ustaleniu klimatu spektaklu, doboru i zbiórce materiałów recyklingowych do scenografii, szukaniu oryginalnych i prostych rozwiązań scenograficznych.

Jola Królicka - artystka, plastyczka, pedagożka, realizatorka wielu scenografii do koncertów, spektakli i eventów, rysowniczka. Zajmuje się rękodziełem artystycznym, prowadzi warsztaty plastyczne, edukacyjno-integracyjne i interdyscyplinarne z zakresu sztuki, plastyki, teatru i ekologii dla dzieci i młodzieży pełnosprawnej oraz osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi zajęcia plastyczne dla dzieci i młodzieży w Poleskim Ośrodku Sztuki w Łodzi oraz cykliczne, rodzinne, międzypokoleniowe warsztaty plastyczne w ramach projektu "Twórcze Warsztaty w Fabryce Sztuki w Łodzi". Jako ilustratorka współtworzy program TVP pt. "Supełkowe ABC" skierowany do dzieci niedosłyszących. Autorka scenografii do spektakli realizowanych przez Teatr CHOREA: "Żarty Teatralne" (2018) "Miasto" (2019), "Rój. Sekretne życie społeczne" (2019).

Magdalena Milewska - historyk sztuki, kuratorka, od 2017 roku prowadzi galerię Punkt Odbioru Sztuki, będącą częścią Poleskiego Ośrodka Sztuki, jest także odpowiedzialna za program wystaw w galerii 526, również mieszczącej się w Poleskim Ośrodku Sztuki. Ukończyła kierunek Historia Sztuki o specjalizacji Krytyka artystyczna na Uniwersytecie Łódzkim. Absolwentka podyplomowych Studiów Muzealniczych na Uniwersytecie Warszawskim. Pracowała m.in. w Galerii Propaganda w Warszawie, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przy IV. edycji festiwalu “Warszawa w budowie”. W latach 2014-2017 była asystentką kuratora w Galerii Manhattan w Łodzi. Jej teksty o sztuce publikowane były w magazynach branżowych m.in. w „Kwartalniku rzeźby Orońsko”, a także w innych pismach branżowych. Wielokrotna jurorka w konkursach artystycznych poświęconych sztukom wizualnym. Prowadzi wykłady przybliżające sztukę współczesną, a także warsztaty plastyczne skierowane do dzieci i młodzieży. Jest pomysłodawczynią i redaktorką książki “Galeria Manhattan. 25 lat działalności”.


4. Warsztaty "Kostium teatralny"

data: 26-27 czerwca 2021 (sobota-niedziela)
godzina: 10:00-14:00
czas trwania: 8 godzin
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Kinga Kubiak

Założeniem warsztatu jest kształtowanie odważnych i otwartych postaw twórczych, eksperymentowanie z technikami, doborem tkanin z drugiej ręki, modyfikowanie ubrań oraz szukanie ciekawych zastosowań plastycznych podczas projektowania i tworzenia kostiumu teatralnego i scenicznego.

Kinga Kubiak - kostiumografka, malarka, absolwentka Wydziału Tkaniny i Ubioru na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Zajmuje się malarstwem, tworzeniem tkanin artystycznych oraz realizuje kostiumy do programów telewizyjnych i spektakli teatralnych. Autorka kostiumów do spektaklu “iGeneration?” Teatru CHOREA. Współpracowała z wieloma instytucjami kultury: Państwową Wyższą Szkołą Filmową, Telewizyjną i Teatralną im. Leona Schillera w Łodzi, Teatrem Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, Akademickim Ośrodkiem Inicjatyw Artystycznych w Łodzi, Teatrem CHOREA w Łodzi. Swoje prace prezentowała m.in, na: V Niezależnym Salonie Łódzkich Twórców w Galerii ASP w Łodzi (2020),"Dwa Światy Tkaniny" Galeria ASP w Łodzi (2019), "ASP. Dotknij Teatru" wystawa towarzysząca w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi.


5. Warsztaty Master Class "Wertykalne poziomy narracji"

data: 10 lipca 2021 (sobota)
godzina: 10:00-18:00
czas trwania: 8 godzin
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Iga Załęczna

Warsztat jest polem inicjowania działań twórczych, w celu badania możliwości poszerzania koncepcji pracy teatralnej, ruchowej, transpozycji tekstu, wewnętrznej opowieści, gestu, czy obrazu, które w bezpośredniej akcji praktycznej przepływają z jednej narracji do drugiej, powołują nowe znaczenia i stają się elementami powstającej konstrukcji teatralnej / artystycznej. To rodzaj praktyki performatywnej, która bada oraz tworzy język autorski, autonomiczny, wydobyty i osadzony w spontanicznym procesie twórczym. Język, który za pomocą technik teatralnych, pracy z ciałem, przestrzenią, dźwiękiem zdolny jest do artystycznego przetwarzania zastanej oraz tworzenia nowej rzeczywistości scenicznej. To swoiste laboratorium działań twórczych, badające relację między opowieścią, choreografią, językiem, procesem komunikacyjnym i uczestnictwem, czyniąc z tych elementów główne i równoprawne źródła ekspresji artystycznej.
Warsztat umożliwia zdobycie konkretnych narzędzi i technik teatralnych, przygotowuje do operowania językiem sztuki w sposób samodzielny, swobodny i celowy. To również zaproszenie do wzmacniania postaw twórczych w modelu kultury uważności i dialogu, modelu w którym powoływanie przestrzeni artystycznej staje się zawsze polem stwarzania oraz negocjowania relacji.

Iga Załęczna - (gość specjalny), animatorka, choreografka, pedagog, aktorka. Członkini i założycielka Teatru CHOREA, w którym realizuje autorskie projekty teatralne i choreograficzne, między innymi: "Koguty, borsuki i inne kozły", "Córka swojej matki", "Isla Cisneros / Wyspa Łabędzi"; oraz edukacyjno-artystyczne, między innymi: "Teatr Forum jako metoda pracy", "Przestrzenie ciała / Ciało w przestrzeni". W latach 2006-2018 pracowała z reżyserem Pawłem Passinim, współtworząc zespół teatru neTTheatre - Teatr w sieci powiązań, zagrała między innymi w spektaklach: "Tehillim/Psalmy", "Turandot", "Kukła. Księga blasku", "Widma". Prowadzi warsztaty i szkolenia dla osób pracujących w przestrzeni edukacji artystycznej, a także zajmuje się kształceniem młodzieży, przygotowując ją do pracy w przestrzeni animacji i sztuki. Od 2012 pracuje w Policealnym Studium Animatorów Kultury we Wrocławiu, prowadząc zajęcia z reżyserii, dramy, technik teatralnych i ekspresji scenicznej. W 2016 zrealizowała program stypendialny w ramach Programu Erasmus+ - Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego - projekt zwyciężył w konkursie na najlepszy projekt edukacyjny, organizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji: EDUinspiracje 2017. Stypendystka Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w latach 2010, 2011, 2017, 2020. W 2015 ukończyła kurs Teatru Forum i rozpoczęła samodzielną pracę metodami teatru zaangażowanego. Dzięki przyznanemu w 2017 stypendium MDKiN zrealizowała projekt: "Teatr Forum - roczny cykl warsztatów i spektakli". W 2019 zdobyła kwalifikacje trenerskie w zakresie dramy, w Szkole Trenerów Dramy. W oparciu o techniki dramowe oraz własne doświadczenie artystyczne i pedagogiczne stworzyła autorski program "Szkoła Pedagogów Kreatywności", realizowany od 2018 roku w Fabryce Sztuki w Łodzi. Obecnie jest w trakcie realizacji studiów Psychoterapia tańcem i ruchem w Instytucie DMT w Warszawie.


6. Szkolenie "Streetworking jako przejaw prospołeczności"

data: 17-18 lipca 2021 (sobota-niedziela)
godzina: 10:00-14:00
czas trwania: 8 godzin
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Stowarzyszenie MONAR

W trakcie szkolenia uczestnicy zapoznają się z definicją działań animacji społecznej i działań lokalnych, z metodami mającymi na celu dotarcie do konkretnej grupy odbiorców, poprzez bezpośrednie spotkanie w miejscach najczęściej przez nich odwiedzanych. Poznają narzędzia do zlokalizowania i uruchomienia zasobów we własnej społeczności.

Stowarzyszenie MONAR - od ponad 40 lat działa na terenie całej Polski, pomagając osobom uzależnionym, bezdomnym, chorym, samotnym. Oferuje diagnostykę, konsultacje, detoksykację, poradnictwo, terapię i rehabilitację uzależnień, terapie dla bliskich osób uzależnionych, pracę z pacjentami w ośrodkach stacjonarnych metodą społeczności terapeutycznej. W programach wspierających osoby wykluczone społecznie, świadczy pomoc osobom bezdomnym, ofiarom przemocy, osobom chorym psychicznie oraz byłym więźniom. MONAR realizuje swoją misję stwarzając warunki do godnego życia osobom dorosłym żyjącym na marginesie życia społecznego, a także młodzieży i dzieciom ze środowisk społecznie zaniedbanych, osobom chorym, uchodźcom politycznym i wszystkim tym, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej. Stowarzyszenie zatrudnia psychologów, pedagogów, lekarzy, specjalistów i instruktorów terapii uzależnień. MONAR propaguje życie wolne od nałogów, wrażliwość na potrzeby innych, wiarę w człowieka i jego możliwości.


7. Warsztaty Master Class "Spotkanie / Działanie / Kreacja"

data: 21-22 sierpnia 2021 (sobota-niedziela)
godzina: 10:00-14:00
czas trwania: 8 godzin
miejsce: Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Tomasz Rodowicz i członkowie zespołu Teatru CHOREA, warsztaty otworzy teoretyczny wstęp Wiktora Moraczewskiego dotyczący artystycznych, edukacyjnych i społecznych działań Teatru CHOREA

Przedmiotem części teoretycznej warsztatu będzie omówienie wzorcowych dla CHOREI działań, w szczególności działań edukacyjnych i społecznych. Drugim tematem tej części będzie ukazanie narzędzi jakimi zespół posługuje się w pracy dydaktycznej i artystycznej. Do prezentacji posłuży podręcznik “Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu”, który wprowadzi uczestników w część praktyczną warsztatu.
Część praktyczna warsztatu będzie koncentrowała się wokół działań partnerskich, grupowych i budujących poczucie wspólnoty. Będzie składała się również z cyklu ćwiczeń uruchamiających fizyczność uczestników i poszerzających ich świadomość ciała. Cel warsztatów skoncentrowany zostanie na tym, aby uczestnicy na własnym ciele mogli doświadczyć bazowego zjawiska "chorei" - trójjedni - czyli połączenia trzech składników: działań fizycznych (ruchu), słowa (tekstu) i pieśni (dźwięku) - w jednym, spójnym działaniu. Skupimy się na używaniu wszystkich tych środków wyrazu w zintegrowanym procesie twórczym - zarówno indywidualnym jak i grupowym, a także na odkrywaniu oryginalnych możliwości twórczych każdego z uczestników.

Tomasz Rodowicz - (gość specjalny), Dyrektor Artystyczny Teatru CHOREA. Aktor, reżyser, muzyk, pedagog, swego czasu historyk filozofii i pszczelarz. Absolwent Wydziału Historii Filozofii na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Współzałożyciel pierwszego w Polsce ośrodka socjoterapii dla młodzieży uzależnionej od narkotyków. Współpracował z Jerzym Grotowskim i Teatrem Laboratorium w latach 1974-1979 przy projektach parateatralnych. Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, jego czołowy aktor oraz lider programu dydaktycznego w latach 1977-2003. Współzałożyciel Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA i jego lider od 2004 roku. Dyrektor artystyczny Fabryki Sztuki w Łodzi od 2007 roku. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy i Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Perspektywy. Wykładowca na: Uniwersytecie Łódzkim, Akademii Teatralnej w Krakowie (filia w Bytomiu), Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L.Schillera w Łodzi. Lider licznych projektów dydaktycznych i artystyczno-edukacyjnych dla aktorów, instruktorów teatralnych i animatorów kultury na całym świecie. W 2014 roku odznaczony medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" nadawanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureat nagrody "O! 2017" w kategorii Teatr, przyznawaną przez O.pl Polski Portal Kultury. W 2018 roku został laureatem nagrody Prezydenta Miasta Łodzi za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. W 2019 roku otrzymał prestiżową nagrodę im. Zygmunta Hübnera "CZŁOWIEK TEATRU" ustanowioną przez Fundację Teatru Myśli Obywatelskiej im. Zygmunta Hübnera, tym samym dołączył do świetnego grona laureatów tego wyróżnienia: Anny Augustynowicz, Jana Englerta, Jerzego Treli, Piotra Cieplaka i Jacka Głomba.

Teatr CHOREA - to prężna, niepoliczalna i nieobliczalna grupa artystów, performerów, muzyków, tancerzy, aktorów, praktyków i teoretyków teatru. Tworzymy interdyscyplinarne projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne: spektakle, koncerty, warsztaty i performensy. Posługujemy się innowacyjnymi, autorskimi metodami pracy, wychodząc poza mainstream kulturalny. Nasze działania kierujemy do dorosłych, młodzieży i dzieci, w tym dla tych stale odwiedzających teatr, tych z utrudnionym dostępem do sztuki oraz tych poszukujących alternatywnych działań w kulturze. W naszej pracy stawiamy na zespołowość, działania w partnerstwie, dynamikę grupy, budowanie relacji, świadomość ciała i głosu, muzykalność oraz odkrywanie twórczych potencjałów.


8. Warsztaty Master Class "Jestem. Społeczność"

data: 28-29 sierpnia 2021 (sobota-niedziela)
godzina: 10:00-14:00
czas trwania: 8 godzin
miejsce: Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Diego Pileggi i członkowie Fundacji Jubilo z Wrocławia

Podczas warsztatu, zespół zbuduje tematyczny, fizyczny i kreatywny pomost z projektem „Odkluczanie”, który Fundacja Jubilo rozwija w środowisku więziennym od 2015 roku, przy wsparciu Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu. Prowadzący zaprezentują ćwiczenia i elementy treningu wykorzystywane w trakcie rozwoju swojej pracy teatralnej i praktyki artystycznej. Poza elementami ściśle powiązanymi z treningiem aktorskim, skupią się również na sposobach prowadzenia i wykorzystywania technik teatralnych w środowiskach nieteatralnych (tj. w więzieniach, obozach dla uchodźców, w pracy z osobami z niepełnosprawnością fizyczną i umysłową czy osobami w kryzysie bezdomności).
Jubilo będzie towarzyszyć uczestnikom w procesie ich osobistych poszukiwań, stawiania pytań o rolę artystów teatralnych w społeczeństwie, a także pogłębianiu, w szerszym aspekcie, zastosowania pracy organizacji w warunkach środowiska społecznego.

Diego Pileggi - (gość specjalny), założyciel i lider Fundacji Jubilo, reżyser, aktor, pedagog teatralny. Ukończył studia aktorskie na Manchester Metropolitan University oraz studia z zakresu sztuk performatywnych na Università degli Studi di Milano (2007). Od 2011 roku założyciel i lider Jubilo, zespołu teatralnego z siedzibą we Wrocławiu, realizującego działania z grupami marginalizowanymi. Wspólnie z zespołem reżyseruje i rozwija projekty teatralne w takich środowiskach jak więzienia, społeczności romskie, ośrodki dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną, noclegownie dla osób w kryzysie bezdomności czy obozy dla uchodźców. Od 2014 roku Pileggi jest współtwórcą i liderem nowatorskiego projektu teatralnego "Odkluczanie", rozwijanego we współpracy z Instytutem Grotowskiego oraz zakładami karnymi w całej Polsce, adresowanego do osób osadzonych w oddziałach zamkniętych i półotwartych. Głównym założeniem projektu jest stworzenie horyzontalnej platformy współpracy z osobami zaangażowanymi w przedsięwzięcie, opartej na technikach teatralnych, która ma na celu zainicjowanie procesu samookreślenia, rozwoju osobistego oraz zapewnienie wsparcia w procesie powrotu do społeczeństwa zewnętrznego. W ramach "Odkluczania" Pileggi wyreżyserował spektakle "Odzwierciedlenie" (współreżyseria, 2015), "Kain" (2019), "Kain In Absentia" (2020) oraz "Po drugiej stronie / Przejście" (2020). Założyciel i członek International Network of Theatre in Prison (międzynarodowa sieć teatru w więzieniu pod patronatem Unesco). Współpracuje też z Coordinamento Nazionale Teatro in Carcere (włoska sieć teatru w więzieniu). Przez ostatnie lata realizował projekty związane z tematem teatru w więzieniu, we współpracy z instytucjami oraz jednostkami teatralnymi i akademickimi zarówno w Polsce, jak i na płaszczyźnie międzynarodowej (m.in. Creative Europe, Erasmus +, Università la Sapienza di Roma). Od wielu lat współpracuje z wrocławskim Instytutem Grotowskiego, prowadząc własne badania w dziedzinie teatru oraz realizując program formacyjny dla performerów i aktorów, koncentrujący się na rozwijaniu technik treningu teatralnego w ramach działań fizycznych i grupowych. Jego praca jako badacza teatru i pedagoga jest zakorzeniona w teatrze badawczym oraz działaniu opartym na procesie, ze szczególnym wskazaniem na głos-ciało, trening psychofizyczny i ekspresję osobistą. Jako reżyser, performer i twórca warsztatów współpracował z instytucjami teatralnymi w Polsce i za granicą (m.in. Tehran International Festival, Teatr Polski, Akademia Sztuk Teatralnych). Jest członkiem-założycielem włoskiego zespołu teatralnego Il Giardino delle.

Fundacja Jubilo - to grupa teatralna, działająca od 2011 roku we Wrocławiu, kierująca się potrzebą artystycznej interwencji, jako protestu przeciwko wykluczeniu kulturowemu. Jubilo dąży do przełamywania barier społecznych, ekonomicznych, językowych i kulturowych, poprzez spotkania artystyczne, w których platformą wymiany jest język teatru i muzyki. Inicjatywy te realizowane są pod postacią długoterminowych spotkań warsztatowych oraz spektakli, będących swoistym dialogiem artystycznym pomiędzy uczestnikami a zespołem Jubilo. Od początku swojego istnienia zespół pracuje z osobami z niepełnosprawnościami fizycznymi i umysłowymi, mniejszościami romskimi, osobami w kryzysie bezdomności, uchodźcami i więźniami. Jubilo współdziała z wieloma organizacjami artystycznymi i teatrami we Wrocławiu, w tym z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Jubilo od lat prowadzi we współpracy z Instytutem Grotowskiego projekt "Odkluczanie", skierowany do osadzonych z oddziałów zamkniętych i półotwartych, w ramach którego zrealizowano wielokrotnie nagradzane spektakle "Odzwierciedlenie" (2015), "Kain" (2019) oraz instalację performatywną "Kain In Absentia" (2020). W ramach projektu grupa rozwija różne platformy, w tym szkolenia teatralne dla osadzonych, program profesjonalizacyjny w ramach dyscyplin teatralnych i badań akademickich. Jubilo jest również członkiem-założycielem Międzynarodowej Sieci Teatrów W Więzieniu (INoTiP, pod patronatem Unesco) oraz partnerem włoskiej Sieci Teatrów w Więzieniu (Coordinamento Nazionale Teatro in Carcere). W ramach różnych działań fundacja współdziała z profesjonalnymi teatrami w kraju i za granicą, prowadząc międzynarodowe programy warsztatowe i projekty artystyczne. Od 2017 roku zespół bierze udział w międzynarodowych projektach, takich jak Erasmus+ czy Creative Europe. Grupa prezentowała swoją pracę na wielu międzynarodowych festiwalach i wydarzeniach teatralnych, w tym na festiwalu Dreams Before Dawn w Paryżu, Festival dei Due Mondi w Spoleto, Narodowym Festiwalu Teatru w Więzieniu Destini Incrociati oraz Międzynarodowej Konferencji Teatralnej w Więzieniu I Teatri delle Diversità we Włoszech. Jubilo współpracuje również z naukowcami i badaczami z całej Europy, w tym z doktorantami z Università La Sapienza di Roma (Włochy) oraz University of Reading (Wielka Brytania), gdzie prowadzone są badania na temat profesjonalnego teatru w więzieniu.


9. Warsztaty "Reżyseria światła"

data: 4-5 września 2021 (sobota-niedziela)
godzina: 10:00-14:00
czas trwania: 8 godzin
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Tomasz Krukowski

Warsztat zakłada zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu reżyserii światła oraz z zakresu różnych technik światła scenicznego. Oświetlenie kreuje środowisko dla opowieści, a w przypadku teatru podstawą opowiadania historii są obrazy. Na warsztatach będziemy poruszać kwestię jak rozmawiać z reżyserem spektaklu, choreografem, jakie urządzenia dobierać do spektaklu, pokazu pracy, wydarzenia kulturalnego czy estradowego. Warsztaty mają nauczyć uczestników poznania urządzeń oświetleniowych, technik świecenia spektakli teatralnych, doboru aparatów oświetleniowych, mieszania kolorów. Zagadnienia, które zostaną poruszone podczas warsztatu to, min.: światło a kolor, percepcja barw, oddawanie barw, źródła oświetlenia w teatrze, techniki oświetleniowe i światło kierunkowe w teatrze, efekty specjalne wywoływane przy pomocy oświetlenia.

Tomasz Krukowski - reżyser światła. Od 2007 roku kierownik administracyjny w Fabryce Sztuki w Łodzi. Współpracował z wieloma alternatywnymi grupami teatralnymi w Łodzi, między innymi z: Akademickim Ośrodkiem Inicjatyw Artystycznych, Teatrem 77, Teatrem Dziewięćsił, Teatrem Scena Forum. Od 2007 roku reżyser światła w większości produkcji artystycznych, teatralnych i muzycznych Teatru CHOREA. Wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi, współpracuje przy spektaklach dyplomowych uczelni. Współpracował z takimi reżyserami jak: Andrzej Czerny, Piotr Krukowski, Andrzej Maria Marczewski, Zdzisław Hejduk, Remigiusz Caban, Tomasz Bieszczad, Paweł Passini, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz.


10. Warsztaty "Dramaturg wewnątrz spektaklu"

data: 30-31 października 2021 (sobota-niedziela)
godzina: 10:00-14:00
czas trwania: 8 godzin
miejsce: sala A_218 w Art_Inkubatorze w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Wiktor Moraczewski

Głównym celem warsztatu będzie poszerzenie doświadczeń i umiejętności w zakresie pracy dramaturgicznej, dostarczenie wiedzy do samodzielnej pracy nad scenariuszem teatralnym i zwiększenie kompetencji w obszarze metod pracy twórczej i rozwojowej z grupą teatralną, w oparciu o wybrany tekst. Warsztat złożony będzie zarówno z części teoretycznej jak i praktycznej.

Wiktor Moraczewski - kulturoznawca, teatrolog, pedagog teatralny, dramaturg. Absolwent kulturoznawstwa, specjalności teatrologicznej i teatr w kulturze współczesnej na Uniwersytecie Łódzkim (Katedra Dramatu i Teatru). W latach 2014-2017 związany z Ośrodkiem Kultury „Górna” w Łodzi, gdzie był współorganizatorem i uczestnikiem polskich i zagranicznych projektów, m.in. projektu „Radar” (2017), realizowanego metodą Sensory Labirynth Theatre, której jest certyfikowanym instruktorem. Doświadczenie w tej dziedzinie oraz europejski certyfikat zdobył uczestnicząc w międzynarodowym teatralnym projekcie Ritual Beyond Roots, odbywającym się w ramach programu Erasmus+ w Rumunii i podczas zagranicznych projektów, m.in. w Calypso - il teatro per il sociale (Włochy). W latach 2015-2018 współpracował z Instytutem Teatralnym im. Mieczysława Hertza w Łodzi. W 2016 roku zajmował się adaptacją tekstu i dramaturgią do spektaklu Anny Cichy-Fatygi "Ku wielkiemu morzu" w reżyserii Jacka Orłowskiego. We współpracy z Instytutem, w ramach projektu „(m)Łodzi”, przygotował również wystawę fotograficzną „7.15 p.m.”. Wystawa była częścią jego pracy licencjackiej ("Teatr 7.15 w łódzkim Hotelu Grand. Opis projektu") napisanej pod opieką prof. Małgorzaty Leyko, poświęconej historii teatrów w łódzkim Grand Hotelu. Druga odsłona tej wystawy została zaprezentowana w Art_Inkubatorze w Fabryce Sztuki, podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Perspektywy 2017: Teatr - awangarda w działaniu, a także podczas III Zjazdu Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Od 2017 roku współpracuje z Teatrem CHOREA w Łodzi przy projektach artystycznych, edukacyjnych i społecznych. Właśnie tej formacji teatralnej poświęcił swoją pracę magisterską ("Piętnaście lat Teatru Chorea. Działalność teatru w latach 2004-2019"). W CHOREI zrealizował scenariusze do spektaklI: "Ciemność. To co jest ukryte" (spektakl z udziałem osób niewidzących i słabowidzących, 2017), "Rój. Sekretne życie społeczne" (spektakl dla dzieci i młodzieży, 2018), "iGeneration?" (spektakl w wykonaniu młodzieżowej grupy teatralnej, 2020). Jako asystent reżysera i aktor brał udział w spektaklu Teatru CHOREA i Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego "Tragedia Jana" (2018) w reżyserii Waldemara Raźniaka. Był również prowadzącym warsztaty teatralno-literackie w ramach projektu edukacyjno-integracyjnego „Jak w ulu!” (Teatr CHOREA, 2018) i projektu edukacyjnego „Laboratorium Kreatywnego Działania” (Teatr CHOREA, 2019-2020). Jako pedagog teatralny współpracuje z łódzkimi przedszkolami i szkołami. W latach 2019-2020 współpracował z Klubem Nauczyciela w Łodzi, gdzie prowadził zajęcia teatralno-literackie dla nauczycieli. Podczas studiów prowadził także aktywną działalność recenzencką, którą rozpoczął w studenckich gazetach festiwalowych, wydawanych podczas Łódzkiego Festiwalu Szkół Teatralnych oraz Ogólnopolskiego Festiwalu Teatru Młodych „Dziatwa”. Publikował swoje teksty również na łamach łódzkich gazet - „Kalejdoskopu” i „Dziennika Łódzkiego”. Współtwórca publikacji poświęconej 15-leciu Teatru CHOREA.


11. Warsztaty "Reżyseria dźwięku"

data: 20 listopada 2021 (sobota)
godzina: 10:00-18:00
czas trwania: 8 godzin
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Marcin "Dobiś" Dobijański

Warsztat ma na celu wprowadzenie uczestników w podstawy akustyki pomieszczeń, elektroakustyki, technik mikrofonowania, emisji głosu i emisji instrumentów muzycznych, a także korzystania ze zdobyczy technologii we współczesnej sztuce. W teorii i w praktyce uczestnicy wraz z prowadzącym ustalą co można, czego nie należy, a czego wręcz nie wolno robić podczas pracy z dźwiękiem. Poznają fachową terminologię, która umożliwi precyzyjniejszą komunikację na płaszczyźnie reżyser-realizator, bądź artysta-realizator. Nauczą się również jak pracować z mikrofonem oraz jak stosować „sztuczki”, które uatrakcyjnią widowisko.

Marcin Dobijański - realizator dźwięku. Z wykształcenia elektronik i muzyk. Studiował także na kierunku aktorsko-impresaryjnym Międzynarodowego College’u Twórczości oraz na Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej. Od 1994 roku specjalizuje się w obsłudze produkcji „live”. Jako realizator współpracował dłuższy czas z Elżbietą Adamiak oraz zespołami: Normalsi, Tosteer, Power of Trynity, Leafless Tree, Rezerwat, Proletaryat. Od 2012 roku współpracuje na stałe z grupą Varius Manx. Współorganizował przeglądy konkursowe „Być gwiazdą…” w Śródmiejskim Forum Kultury w Łodzi. Realizował dźwięk w wielu spektaklach teatralnych i parateatralnych, m.in. współpracując z reżyserami: Janiną Niesobską („Tango, tango”), Witoldem Jurewiczem i Kamilą Jankowską („Toporem w serce”), Jarosławem Kuszą („Sztuka mroku”), Seanem Palmerem („Bajka o uchu polany”, „Po burzy”, „Klechdy polskie”), Tomaszem Rodowiczem („Po Ptakach”, „Bachantki”, „Derby.Białoczerwoni”, „Szczelina”, „Studium o Hamletach”, „2.0.4.5. Miniopera Metafizyczna”, „ja, bóg”), Waldemarem Raźniakiem („Tragedia Jana”), Januszem Adamem Biedrzyckim („Vidomi”, „Rój. Sekretne życie społeczne”), Olą Turkiewicz i Jackiem Górskim („Koncert Niepodległości”), a także: Jimem Ennisem, Magdaleną Paszkiewicz, Wojtkiem Ziemilskim, Pawłem Odorowiczem, Tomaszem Krzyżanowskim, Igorem Gawlikowskim i innymi. Od 2012 roku współpracuje na stałe ze Teatrem CHOREA. Jako muzyk i wokalista współpracował z łódzką grupą artrockową „Prząśniczki”, jako muzyk i kompozytor z Iwoną Jędruch, a jako wokalista brał udział w „Oratorium Dance Project” i „Szukając Solidarności”. Realizował wydawnictwa płytowe: Robert Grudzień i Iwona Jędruch „Misterium dźwięku, o. Stan Fortuna „ Live in Poland”, Leafless Tree „Say/Yes Live in Lodz”. Członek Polskiego Stowarzyszenia Realizatorów Dźwięku oraz Stowarzyszenia Gre Badanie.


12. Warsztaty "Muzyka w spektaklu"

UWAGA! ZMIANA TERMINU WARSZTATÓW!
Warsztaty "Muzyka w spektaklu" w dniu 13 listopada 2021, zostały odwołane, z przyczyn niezależnych od organizatorów.
Zapraszamy na warsztaty w nowym terminie - 21 listopada 2021.


data: 21 listopada 2021 (niedziela)
godzina: 10:00-14:00
czas trwania: 4 godziny
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Paweł Odorowicz / Endless Tree Production

Celem warsztatów jest podniesienie kompetencji uczestników, w zakresie wykorzystywania narzędzi muzycznych oraz współczesnych technologii w pracy scenicznej i teatralnej. Podczas warsztatu uczestnicy nauczą się wsłuchiwania, rozpoznawania i rozumienia dźwięków, oraz budowania z nich dramaturgii. Uczestnicy dowiedzą się również, jak stworzyć muzykę na bazie instrumentów, które nie są instrumentami, a zawsze są „pod ręką”.

Paweł Odorowicz - muzyk, instrumentalista, kompozytor, aranżer, kameralista, sideman, realizator nagrań, producent muzyczny, animator kultury. Pierwszy (podobno) polski "elektryczny" altowiolista. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie altówki dr hab. Jacka Dumanowskiego. W latach 2011-2014 wykładowca w Katedrze Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji tejże uczelni (praktyka wykonawcza muzyki współczesnej). Wielopłaszczyznowy, wielokierunkowy wykonawca, twórca i kompozytor - od muzyki poważnej, poprzez piosenkę i jej pochodne, aż po muzykę ilustracyjną. Był współtwórcą i pomysłodawcą Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Organizował Studencki Festiwal Piosenki w Krakowie. Współpracował z lubelskim Stowarzyszeniem „W Stronę Sztuki”, zajmującym się wyławianiem młodych talentów muzycznych. Współpracował między innymi z: Joanną Słowińską, Dzidką Muzolf, Pauliną Bisztygą, Marcinem Różyckim, zespołem Lubelska Federacja Bardów, kwartetem smyczkowym DAFO, orkiestrami: Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis. Od 2000 roku prowadzi własne studio nagraniowo-produkcyjne ukierunkowane na rejestrację muzyki oraz produkcję muzyczną. Trzykrotny stypendysta MKiDN (2011, 2014, 2020). W 2017, 2019 i 2021 roku otrzymał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Lublina. W 2020 nagrodzony został Medalem Prezydenta Miasta Lublina za współpracę z lubelskim środowiskiem artystycznym. W 2016 roku laureat Turnieju Muzyków Prawdziwych w Szczecinie. Dwukrotny zdobywca nagrody Grand Prix w Konkursie Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja", organizowanym przez Polskie Radio: w 2014 roku z zespołem trzy Dni Później, a w 2017 roku z autorskim projektem "Pieśni Przejścia" wykonywanym przez duet Grochocki_Odorowicz. Od 2013 roku współpracuje z Teatrem CHOREA jako wykonawca i współtwórca muzyki w koncertach i spektaklach. Od 2015 roku współpracuje z reżyserem Leszkiem Mądzikiem (Scena Plastyczna KUL), komponując oraz na żywo wykonując muzykę do jego spektakli. Współpracował ze Stowarzyszeniem MONAR - Klubem Profilaktyki Środowiskowej „NIE NUDA”. Ma na swoim koncie ponad 40 wydawnictw CD i DVD, na których pojawia się jako muzyk, producent, aranżer i realizator. W 2019 założył firmę Endless Tree Production - artystyczny kombajn do zbierania szczęścia w sztuce (inaczej: mobilne studio nagrań, live recording, field recording, produkcja muzyczna, świadczy również usługi w ramach edukacji artystycznej i managementu kulturalnego).


13. Warsztaty "Słowo w teatrze"

UWAGA! ZMIANA TERMINU WARSZTATÓW!
Warsztaty "Słowo w teatrze" w dniach 2-3 października 2021, zostały odwołane, z przyczyn niezależnych od organizatorów.
Zapraszamy na warsztaty w nowym terminie - 11 i 12 grudnia 2021.


data: 11-12 grudnia 2021 (sobota-niedziela)
godzina: 10:00-14:00
czas trwania: 8 godzin
miejsce: sala warsztatowa Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: Michał Jóźwik

Intencja, dialog, temat, impuls. Słowo jako punkt wyjścia, punkt dojścia, wynik działania scenicznego. Czy dialog złożony z kwestii będących literami A i B może opowiadać historię, budować relację sceniczną, stanowić kontekst wydarzeń? Uwolnienie od znaczenia słowa, od zapisanego w nim komunikatu, pozwoli uczestnikom zanurzyć się w świat wewnętrzny podświadomych impulsów - pozwoli uruchomić działanie na siebie nawzajem. Posługując się podstawowymi narzędziami partnerowania na scenie: słuchaniem, dawaniem-odbieraniem, gotowością na impuls - przygotujemy grunt pod pracę nad sceną z dramatu. Mając na uwadze wszystko to, co dzieje się między postaciami bez słów, lub w uproszczonym schemacie A-B, uczestnicy rozpoczną pracę nad rozbudowanym dialogiem. Zbudują tematy wewnętrzne postaci, intencje, opiszą kontekst. Będą pracować nad scenami, w których słowo stanie się integralną, pełną znaczenia warstwą sceniczną.

Michał Jóźwik - aktor, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L.Schillera w Łodzi. Ukończył kurs aktorski w HB Studio w Nowym Jorku. Absolwent I stopnia Szkoły Muzycznej im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Działa zarówno w teatrach instytucjonalnych (Teatr Horzycy w Toruniu, Teatr Muzyczny w Łodzi) i teatrach offowych (Teatr CHOREA w Łodzi, Czytelnia Dramatu w Lublinie, Teatr Klepisko). Wystąpił w kilkunastu spektaklach teatralnych oraz w kilkudziesięciu produkcjach filmowych. Prowadzi autorskie warsztaty teatralne dla dzieci, młodzieży oraz seniorów na festiwalach teatralnych, w domach kultury, teatrach oraz w fundacji “SADownia”. Tworzy autorskie słuchowiska multimedialne, m.in. “Niezapominajki” zrealizowane z Uniwersytetami Trzeciego Wieku, czy baśnie Guido Gozzano w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Pianista z zamiłowania, miłośnik gór, amator fotografii.


MODUŁ DRUGI:

Moduł drugi stanowią cotygodniowe spotkania warsztatowe z młodzieżą i seniorami, którzy chcą rozwijać się w procesie badań i poszukiwań dróg ekspresji teatralnej. Zajęcia będą obejmowały między innymi: pracę ze świadomością ciała, działania fizyczne, elementy nauki tańca, choreografii i akrobatyki, ćwiczenia wzajemnościowe i partnerskie wykorzystywane do budowy etiud scenicznych, pracę z drugim człowiekiem opartą na kontakcie i działaniach fizycznych, budowanie i wzmacnianie zaufania, zachęcanie do współpracy poprzez działania fizyczne i aktorskie, odpowiedzialność za grupę, komunikację w grupie, techniki słuchania poprzez pracę nad ciałem grupowym.
Obie grupy będą pracować nad przygotowaniem performansu, który zostanie zaprezentowany podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2021.

Prowadzący: Janusz Adam Biedrzycki, Wiktor Moraczewski, Magdalena Paszkiewicz, Joanna Filarska oraz wybrani instruktorzy prowadzący szkolenia z modułu drugiego.

Janusz Adam Biedrzycki - (pomysłodawca i koordynator projektu LKD), aktor, tancerz, choreograf, reżyser, instruktor teatralny. Absolwent Wydziału Humanistycznego ze specjalizacją Kulturoznawstwo, folklorystyka, etnologia, teatrologia i filmoznawstwo na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Absolwent Zarządzania kulturą Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Współzałożyciel i członek Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA. Członek kursu „Pedagog w Teatrze” organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2010 i 2014 oraz Urzędu Miasta Łodzi w latach 2013 i 2017. Współtwórca podręcznika „Trening fizyczny aktora - od działań indywidualnych do zespołu” (2015), stworzonego we współpracy z PWSFTViT, przy wsparciu IMIT. Opiekun artystyczny i instruktor warsztatowy w międzynarodowym projekcie edukacyjnym „TAKE OVER: Seeing young audiences through young people’s eyes” (2015-2017), realizowanym w ramach programu Komisji Europejskiej „Creative Europe”, przy udziale British Council. Współautor choreografii i współreżyser spektakli: „Koguty Borsuki i inne Kozły” (2010) i „Upadek - PsychoSomaticGaym" (2010). Pomysłodawca i reżyser spektaklu „Brzydal” (2013), stworzonego w ramach cyklu warsztatów teatralno-tanecznych dla młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Pomysłodawca i reżyser spektakli: "Vidomi" (2014), "Ciemność. To co jest ukryte" (2017) i "Rój. Sekretne życie społeczne" (2018), stworzonych w ramach cykli warsztatów teatralnych z udziałem osób niewidomych i słabowidzących. Współautor choreografii spektaklu „Studium o Hamletach” (2017), w reżyserii Waldemara Raźniaka, stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i Akademii Teatralnej w Warszawie. Reżyser spektakli "Właśnie tu. Właśnie teraz" (2019) i „iGeneration?" (2020), realizowanych przez młodzieżową grupę teatralną. Pomysłodawca i koordynator projektów: „Jak w Ulu” (cykl edukacyjno-integracyjnych, interdyscyplinarnych warsztatów dla osób niewidomych, słabowidzących i młodych animatorów z województwa łódzkiego, 2018); trzech edycji „Laboratorium Kreatywnego Działania” (cykle interdyscyplinarnych szkoleń i warsztatów z zakresu teatru dla pedagogów, animatorów kultury, seniorów i młodzieży, 2019, 2020, 2021). Od 2014 nieprzerwanie prowadzi młodzieżową grupę teatralną działającą w Teatrze CHOREA. Współpracował m.in. z: neTTheatre w Lublinie (Paweł Passini), Teatrem Pinokio w Łodzi (Konrad Dworakowski), Teatrem Cinema z Michałowic (Dariusz Skibiński), Korniag Theatre z Mińska (Ewgenij Korniag), Earthfall Dance Company z Walii (Jim Ennis), Teatrem Kana ze Szczecina, Teatrem Limen z Warszawy, Teatrem „A3”, Warsztatami Terapii Zajęciowej w Świdniku, Stowarzyszeniem Integracji Społecznej, Uniwersytetem im. J.J.Lipskiego w Teremiskach, Academy of Arts and Culture w Osijek (Chorwacja), Uniwesrytetem Warszawskim (Pedagogika teatru), Poleskim Ośrodkiem Sztuki (międzynarodowy projekt Erasmus +, B.I.G.D.E.A.L.), mistrzem Butoh Kanem Katsurą (Japonia), choreografem i tancerzem Robertem Haydenem (USA), reżyserką Darą Weinberg (USA).

Magdalena Paszkiewicz - tancerka, choreografka, magister fizyki, doktor nauk ekonomicznych, instruktorka tańca współczesnego, starsza wykładowczyni w PWSZ w Skierniewicach. Kierowniczka artystyczna Teatru Tańca "PRO" w Łódzkim Dom Kultury (od 1998 była związana z TT "PRO" jako tancerka). Najważniejsze premiery, reżyseria, współchoreografia i taniec: "BorderLine" 2007 (debiut reżyserski), "Roboczogodziny, czyli Kobiecość Krańcowa" 2009, "Historie być może prawdziwe" 2012, "Wióry lecą!" 2012, "Pokojówki" 2013. Aktorka Teatru Kilku Osób, kierowanego przez Mariana Glinkowskiego. Premiery: reż. M. Glinkowski: "Słowa pomieszane ze snami" (na podstawie prozy poetyckiej Z. Herberta) 2010; "Orfeusz" (inscenizacja poematu Czesława Miłosza "Orfeusz i Eurydyka" oraz tekstów Wergiliusza, Z. Herberta i R. M. Rilkego) 2012. Reżyserka i choreografka spektakli Teatru CHOREA: „Upadek. Psycho-Somatic-Gaym” (2010), „Brzydal” (2013), „Vidomi” (2014), „Ciemność. To co jest ukryte” (2017), „Rój. Sekretne życie społeczne” (2018), "iGeneration?" (2020). Twórczyni warsztatów choreograficznych dla młodzieży niewidomej i słabowidzącej w projektach „Art-Impulsy” (2014), „Vidomi-Kontynuacje” (2015). Instruktorka tańca i instruktorka warsztatów teatralno-ruchowych w projektach: „Jak w ulu!” (2018), "Laboratorium Kreatywnego Działania" (2019, 2020).

Joanna Filarska - animatorka kultury, wychowawca. Choreiczna czarownica i kawiarka. Pracowała jako wychowawca w świetlicy środowiskowej Pracowni Alternatywnego Wychowania w Łodzi, w świetlicy dla dzieci w wieku przedszkolnym „Kraina Pełna Skarbów” w Łodzi oraz jako wychowawca i animatorka na Uniwersytecie Powszechnym im. Jana Józefa Lipskiego w Teremiskach. Koordynuje projekty artystyczno-społeczne i edukacyjne w Teatrze CHOREA i Fabryce Sztuki. Prowadzi całoroczny program edukacji kulturalnej - "Twórcze Warsztaty w Fabryce Sztuki". Pracuje z grupami młodzieżowymi i dziećmi. Prowadzi zajęcia muzyczne i teatralne. Zajmuje się pracą ze społecznością lokalną, współpracą ze szkołami i organizacją widowni. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2015 roku. Aktualnie studentka Pedagogiki Teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Pomysłodawczyni spektakli dziecięcej grupy teatralnej pracującej w Teatrze CHOREA - "Żarty teatralne" i „Miasto“. Z upodobaniem śpiewa. Bierze udział w koncertach: „Pieśni Świata”, „Lulabajki”, „Pieśni Antyczne”, „Engi Vengi”; oraz w spektaklach: „Bachantki”, “Vidomi”, “Ciemność”. W życiu i pracy lubi nieoczywistości.

Paweł Klepacz - (dokumentacja fotograficzna i filmowa projektu), montażysta filmowy, fotograf, realizator krótkich form filmowych. Absolwent Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Absolwent Wydziału Chemicznego Politechniki Łódzkiej. Jest autorem montażu filmów dokumentalnych oraz fabularnych wielokrotnie nagradzanych na międzynarodowych festiwalach filmowych, m.in.: na IDFA w 2018 roku - za najlepszy średniometrażowy film dokumentalny "Summa", w reż. Andreia Kutsily; na Krakowskim Festiwalu Filmowym w 2018 roku - nagrody za reżyserię filmu fabularnego "Ukąszenie", w reż. Heleny Oborskiej, oraz za reżyserię filmu dokumentalnego "Summa", w reż. Andreia Kutsily. Od 2013 roku współpracuje z Teatrem CHOREA, tworząc m.in. filmy promocyjne, przy takich projektach jak: "Vidomi", "Vidomi Kontynuacje", "Ciemność - to co jest ukryte" cyklu projektów warsztatowych dla osób niewidomych i słabowidzących zakończonych pokazami spektakli. W 2019 roku powołał do życia markę Potato Films, zajmującą się produkcją krótkich form filmowych, takich jak filmy taneczne oraz reklamowe.


WAŻNE INFORMACJE:

- Zapisy na warsztaty prowadzi Teatr CHOREA, od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-18:00:
- mailowo: teatrchorea@gmail.com
- telefonicznie: +48 667 326 711 (koordynator projektu: Janusz Adam Biedrzycki)
- Nie prowadzimy zapisów w weekendy (soboty i niedziele) oraz w dni świąteczne.
- W mailu prosimy podać tytuł warsztatu, datę warsztatu i dane uczestników (imię, nazwisko, wiek).
- Do maila prosimy o załączenie potwierdzenia opłaty za uczestnictwo w warsztacie.

- Koszt uczestnictwa w całości projektu (13 spotkań szkoleniowo-warsztatowych) wynosi 600 zł od uczestnika.
- Dla pierwszych 5 osób, które zgłoszą chęć udziału w całym cyklu szkoleniowo-warsztatowym, koszt uczestnictwa w całości projektu (13 spotkań szkoleniowo-warsztatowych) wynosi 500 zł od uczestnika.
- Są to pełne opłaty za cały cykl szkoleniowo-warsztatowy i nie mogą być pomniejszone w przypadku, kiedy uczestnik w trakcie trwania projektu (między 15 maja 2021, a 21 listopada 2021) zrezygnuje z udziału w pojedynczych szkoleniach/warsztatach.
- Koszt uczestnictwa w pojedynczych szkoleniach/warsztatach czterogodzinnych wynosi 80 zł od uczestnika.
- Koszt uczestnictwa w pojedynczych szkoleniach/warsztatach ośmiogodzinnych wynosi 160 zł od uczestnika.

- Opłaty za udział w warsztatach przyjmuje Teatr CHOREA, na konto Alior Bank: 95 2490 0005 0000 4530 5405 9285.
- W tytule przelewu należy umieścić imię i nazwisko uczestnika oraz formułkę „Laboratorium Kreatywnego Działania edycja III - szkolenia/warsztaty”.
- Teatr CHOREA mailowo poinformuje uczestników o odnotowanej wpłacie i tym samym ostatecznie potwierdzi uczestnictwo w szkoleniu/warsztacie.
- Wpłata za uczestnictwo w całym cyklu szkoleniowo-warsztatowym musi zostać odnotowana na koncie bankowym Teatru CHOREA najpóźniej do 14 maja 2021 (piątek), do godziny 18:00.
- Jeśli wpłata nie zostanie odnotowana w powyższym terminie, rezerwacja zostaje anulowana.
- Wpłata za uczestnictwo w pojedynczych szkoleniach/warsztatach musi zostać odnotowana na koncie bankowym Teatru CHOREA najpóźniej do godziny 18:00 w dniu poprzedzającym dane wydarzenie.
- Teatr CHOREA może wystawić fakturę VAT.

- Za rezygnację z udziału w całym cyklu szkoleniowo-warsztatowym zgłoszoną (mailowo lub telefonicznie) do 14 maja 2021 (piątek) włącznie, Teatr CHOREA zwraca pełną kwotę (500 zł, lub 600 zł) na konto nadawcy.
- Za rezygnację z udziału w całym cyklu szkoleniowo-warsztatowym zgłoszoną (mailowo lub telefoniczne) po 14 maja 2021 (piątek), Teatr CHOREA nie zwraca opłaty.
- Za rezygnację z udziału w pojedynczych szkoleniach/warsztatach zgłoszoną (mailowo lub telefonicznie) najpóźniej do 7 dnia przed datą wydarzenia, Teatr CHOREA zwraca pełną kwotę (160 zł, lub 80 zł) na konto nadawcy.
- Za rezygnację z udziału w pojedynczych szkoleniach/warsztatach zgłoszoną (mailowo lub telefoniczne) po upływie 7 dni przed datą wydarzenia, Teatr CHOREA nie zwraca opłaty.

- Teatr CHOREA zastrzega sobie możliwość zmiany formuły szkoleń/warsztatów ze stacjonarnych na warsztaty online, w zależności od stanu sytuacji epidemiologicznej w kraju.
- Link do udziału w szkoleniach online zostanie przesłany do uczestników drogą mailową, po odnotowaniu opłaty za udział na koncie bankowym Teatru CHOREA, najpóźniej dzień przed rozpoczęciem szkolenia/warsztatu.
- Teatr CHOREA zastrzega sobie możliwość zmiany terminu szkolenia oraz warsztatu po ówczesnej zgodzie wszystkich uczestników zajęć.


Pomysłodawca i koordynator projektu: Janusz Adam Biedrzycki (Teatr CHOREA)

Organizator: Teatr CHOREA

Partnerzy: Fabryka Sztuki w Łodzi, Klub Nauczyciela w Łodzi, Fundacja Jubilo


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.



Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.




Newsletter

Zapisz się do newslettera, żeby otrzymywać informacje o naszych aktualnych działaniach i wydarzeniach!

Stopka

Zamknij